Czy warto być agentem ubezpieczeniowym?

Każdy z nas chciałby lubić swoją pracę, każda praca chciałaby być lubiana, bo jest wtedy wykonywana ponadprzeciętnie, z większym zaangażowaniem. Ot, właśnie takiego świętego grala, poszukujemy w swoim dorosłym życiu - pracy, którą się lubi, takiej która daje samorealizację, która nie przytłacza i takiej, która nie odbiera całego wolnego czasu, pozwala samemu podejmować kluczowe decyzje oraz daje nam satysfakcję. 

Kim jest agent ubezpieczeniowy?

Zanim przejdziemy do rozważania na temat tego, czy warto zostać agentem ubezpieczeniowym, najpierw ustalmy, kim jest agent ubezpieczeniowy i co należy do jego zadań?

Agent ubezpieczeniowy to osoba, która działa jako pośrednik między firmą ubezpieczeniową a klientem. Jest to osoba licencjonowana do sprzedaży różnych rodzajów polis ubezpieczeniowych, takich jak ubezpieczenia na życie, majątkowe, komunikacyjne czy zdrowotne. W praktyce agent ubezpieczeniowy pomaga klientom zrozumieć dostępne opcje, przeprowadzić analizę potrzeb klienta i wybrać najlepszy plan ubezpieczeniowy, który będzie odpowiadał ich potrzebom i możliwościom finansowym.

Oto niektóre z głównych zadań agenta ubezpieczeniowego:

  • Doradztwo i Informacja: Agent powinien być w stanie zrozumieć potrzeby klienta i doradzić mu najlepszy plan ubezpieczeniowy. Musi też posiadać wiedzę na temat różnych produktów i opcji, które oferuje jego firma.
  • Analiza potrzeb klienta: Obowiązkiem każdego agenta ubezpieczeniowego jest przeprowadzanie szczegółowej Analizy Potrzeb Klienta (APK), zrozumienie sytuacji klienta i zaproponowanie mu najlepszej możliwej opcji ubezpieczeniowej. Do przeprowadzania APK, agenci często korzystają z dedykowanych programów dla agentów ubezpieczeniowych takich jak Insly.
  • Sprzedaż polis: Oczywiście, główną rolą agenta jest sprzedaż polis ubezpieczeniowych. Musi on znaleźć potencjalnych klientów, przedstawić im ofertę oraz przekonać ich do zakupu danego ubezpieczenia.
  • Dokumentacja i formalności: Agent pomaga również w wypełnianiu różnych formularzy i dokumentów, które są wymagane podczas zawierania umowy ubezpieczeniowej.
  • Serwis posprzedażowy: Odpowiada za wszelkie pytania i wątpliwości klientów po zakupie polisy, pomaga w przypadku zgłaszania roszczeń i w razie potrzeby aktualizuje umowy.
  • Monitoring i aktualizacja: Dobry agent będzie regularnie sprawdzać, czy polisa nadal odpowiada potrzebom klienta, a także informować o możliwościach zmiany czy uaktualnienia planu.

Jak wygląda praca agenta ubezpieczeniowego?

Żeby lepiej poznać pracę agenta ubezpieczeniowego, poznajmy specyfikę tego zawodu. Agent ubezpieczeniowy zarządza swoim czasem, a pracę może wykonywać online z dowolnego miejsca na ziemi. Sam buduje swój portfel, na swoich zasadach, w wyznaczonym przez siebie czasie szukając wartości dodanej dla swoich klientów, aby wyróżnić się spośród niemałej konkurencji. 

Jak pozyskiwać klientów na ubezpieczenia? Zaznaczę, że budowanie „portfela” to proces długoterminowy i zajmuje ok 1-2 lat, dlatego mówi się, że prowizja agenta zależy od „pochodzenia” – słowem, ile sobie „pochodzisz” po klientach, tyle zarobisz. Wynagradzani jesteśmy za efekt, a nie czas spędzony w pracy, chodź korelacja jest większa niż się wydaje, ale to nie temat na teraz. 

Dla agenta ubezpieczeniowego kluczowa powinna być rzetelność oraz uczciwość, ponieważ tylko takie podejście daje gwarancję utrzymania długoterminowych relacji z klientem. Mnogość klientów składających się na nasz portfel ubezpieczeniowy, daje nam realną dywersyfikację przychodów, a w konsekwencji stabilność naszego biznesu, rzadko spotykaną w innych branżach.

Przeczytaj również: Jak sprzedawać ubezpieczenia?

Czy warto być agentem ubezpieczeniowym?

Niełatwo odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, ponieważ praca agenta ubezpieczeniowego jest wieloskładnikowa, co oznacza budowanie kompetencji na wielu płaszczyznach – sprzedaż, administracja, analiza danych, często też praca na osobistych przekonaniach.

To powoduje, że jest to zawód specyficzny i skomplikowany w swojej naturze. Relacyjność, umiejętność dobierania argumentacji pod oczekiwania klienta, niejednokrotnie niesprecyzowanych przez samego zainteresowanego. Analiza ryzyka przeprowadzona z klientem w celu odkrycia niezwerbalizowanych potrzeb oraz zawiłość zapisów w ogólnych warunkach ubezpieczenia, powoduje podniesienie poprzeczki w wyzwaniu związanym z pogodzeniem subiektywnej oceny klienta, z faktami ekonomicznymi. Powszechnie nazywamy to sprzedażą, a wyzwania stawiane w tym procesie, czynią sprzedaż najbardziej ekscytującym zajęciem jakie można robić w ubraniu.

Dbanie o poprawne przygotowanie oraz wypełnienie wszystkich dokumentów potrzebnych do zawarcia umowy ubezpieczenia, wypełnianie obowiązków jakie nakłada na nas agentów ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) gwarantuje szybki kurs prowadzący do rozwinięcia powszechnie rozumianych umiejętności administracyjnych.

Wisienką na torcie, jest szczegółowa analiza ogólnych warunków ubezpieczenia. Musimy bardzo dokładnie poznać zawartość OWU, aby móc rzetelnie wytłumaczyć klientowi zapisy, nie zawsze przedstawione w oczywisty sposób. Jest to bardzo ważny punkt naszej pracy, ponieważ klient składa kilka podpisów, na dokumentach, między innymi akceptując zawartość naszej „książeczki”. Więc zakładając, że przedstawiamy klientowi rzetelnie trzy oferty na ubezpieczenie samochodu, dokonujemy analizy łącznie ok 120 stron zapisów w OWU poszczególnych ofert. To punkt, który niejednokrotnie uświadamia klientów, od czego jest tak naprawdę chroniony jako ubezpieczony.

Czynności życia zawodowego agenta ubezpieczeniowego

Zostawmy na chwilę agenta ubezpieczeniowego i zastanówmy się teraz, jak można by sklasyfikować czynności życia zawodowego?

  • Warto, ale się nie opłaca
  • Nie warto, ale się opłaca
  • Warto i się opłaca – to właśnie nasz gral, o którym pisałem
  • Nie warto i się nie opłaca – ten wątek z oczywistych przyczyn pominiemy

Zastanówmy się w związku z tym nad pytaniem „czy warto zostać agentem ubezpieczeniowym”, ale poprzez trochę inaczej postawione pytanie,  nie czy warto, ale co będzie jeśli nam się uda?

Będzie to oznaczało osobiste zwycięstwo, ponadprzeciętne zarobki, stabilność naszego biznesu, wolność w podejmowaniu decyzji oraz praktycznie przy dzisiejszej technologii, nieograniczone możliwości rozwoju.

Tak, wiem. Zdecydowanie bardziej problematyczna materia to myślenie w kierunku porażki, czyli co będzie, jeśli nam się nie uda?

W najgorszym scenariuszu odbierzemy sporą ilość „NIE” skierowaną do oferty, którą przedstawiamy potencjalnemu klientowi. Prawdopodobnie wykształci się u nas mechanizm przyjmowania odmowy, znoszenia porażek, które wciąż odbieramy źle, mimo tego, że wiemy, iż porażka jest najlepszą lekcją.  Przy okazji odbierzemy całkiem pokaźna dawkę wiedzy nt. sprzedaży, komunikacji międzyludzkiej, zarządzania sobą w czasie oraz umiejętności analitycznego myślenia. 

Więc w zasadzie czy może nam się nie udać? Jeśli w najgorszym wypadku nauczymy się kompetencji, na których stoi świat, które wykorzystamy w codziennym życiu i poprawimy swoje szanse w dalszej karierze zawodowej. Rozmowa rekrutacyjna, która chyba każdy z nas w życiu odbył, jest przecież najczystszą formą sprzedaży, przekonujemy naszego przyszłego pracodawcę, aby uwierzył w czasie krótkiego spotkania, że posiadamy kompetencje lepsze niż nasza konkurencja. 

Nie wiem czy praca agenta ubezpieczeniowego jest Twoim świętym gralem, to zależy od subiektywnej oceny każdego z nas, wiem jednak, że może być zajęciem bardzo rozwijającym nasze kompetencje, a możliwości są na wyciągnięcie ręki, ponieważ wielu z nas uczyło się tego zawodu łącząc go z pracą etatową. 

PS: Podejmując tą ważną decyzję, nie zapominajmy, że warto trafić na początkowej drodze pod dobre „skrzydła”, czyli kogoś, kto nie tylko jest ekspertem w swojej dziedzinie, ale posiada również kompetencje managerskie.  Bez względu na Twoją decyzję, bo zawsze ona należy do Ciebie, życzę ci samych sukcesów i wytrwałości, jeśli zostaniesz agentem ubezpieczeniowym lub będziesz dalej poszukiwał swojej recepty na sukces. Pamiętaj proszę, że zdanie przedstawione w artykule, jest moją subiektywną oceną po ponad 15 latach pracy jako agent ubezpieczeniowy. 

 

Powodzenia w rozwoju i szukaniu własnej ścieżki zawodowej.

Wojciech Brzezina, Doradca zarządu w Lendi Care

 

 

More reading from

Historie naszych klientów Wiadomości