Podsumowanie rynku w IDD

– Nie ma obszaru „dotkniętego” przez IDD, który budziłby więcej kontrowersji niż badanie potrzeb klientów. Pomysł ustawodawców jest jasny: ochrona konsumentów przed missellingiem, czyli zapewnienie, że klient dostaje produkt odpowiadający jego potrzebom. Jednak w praktyce wdrożenie tych przepisów jest trudne, nawet dla ubezpieczycieli z armią prawników, a co dopiero dla multiagentów, którzy reprezentują różne towarzystwa i muszą zachować zgodność z przepisami. Nie dość powiedzieć, że po 5 latach nadal funkcjonują w branży mity jak ten, że badanie przeprowadzone w systemie TU załatwia sprawę – nic bardziej mylnego w przypadku multiagenta.

Co z tym APK?

Zasadniczym problemem dla większości nie jest jednak samo badanie potrzeb, bo to doświadczeni agenci robili „od zawsze”, ale właściwe dokumentowanie tego procesu, co jest niezbędne w przypadku kontroli. To formalności przyprawiają agentów o ból głowy, a klientów frustrują.  Na szczęście istnieje inna perspektywa. Wielu agentów dostrzega w APK nie przykry obowiązek, ale sposób lepszego zrozumienia klienta.

Czytaj więcej na ten temat Czym jest analiza potrzeb klienta i dlaczego warto ją przeprowadzać?

 

Rynkowi przydałby się standard, który brałby pod uwagę zarówno potrzeby i interes ubezpieczycieli, jak i agentów, szczególnie multiagentów. Lukę po części wypełniła technologia i agenci mają już do dyspozycji sporo narzędzi: od prostych formularzy po zaawansowane systemy CRM z modułem APK. Większe sieci stworzyły własne rozwiązania. Mniejsze agencje mogą skorzystać ze sprawdzonych i uniwersalnych, także darmowych, narzędzi. Ułatwiają zbieranie i przechowywanie niezbędnych dowodów oraz prowadzenie procesu sprzedaży zgodnie z IDD. Dzięki nim można także szybko dostarczyć audytorom wymagane informacje, oszczędzając czas i minimalizując ryzyko negatywnych konsekwencji.

Po 5 latach wciąż zadajemy sobie pytanie: czy lepiej regulować i wprowadzać często nierealne oczekiwania, czy zdać się na naturalne procesy rynkowe, które eliminują nieuczciwych i nieprofesjonalnych sprzedawców? Odpowiedź może być trudna, ale widać, że profesjonalni agenci, gdy wyposaży się ich w odpowiednie narzędzia i użyteczną dla nich wiedzę, potrafią sprostać wymaganiom IDD, z korzyścią zarówno dla klienta, jak i siebie.

Autor:

Remigiusz Szczechowicz, Compliance manager w Insly

 

Komentarz Remigiusza dotyczący rynku w IDD ukazał się w Dzienniku Ubezpieczeniowym