Czy agent ubezpieczeniowy wystawia fakturę?

Prowadząc agencję ubezpieczeniową, agent czy broker ubezpieczeniowy muszą mierzyć się z wieloma obowiązkami podatkowymi i rachunkowymi. Jednym z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie agenci ubezpieczeniowi, jest to, czy powinni wystawiać faktury za swoje usługi. W tym artykule wyjaśnimy, jak wygląda kwestia fakturowania w branży ubezpieczeniowej i jakie są obowiązki agentów ubezpieczeniowych w tym zakresie.

Co do zasady, agent ubezpieczeniowy nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT swoim klientom. Wynika to z faktu, że usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Agenci otrzymują wynagrodzenie w formie prowizji od towarzystw ubezpieczeniowych, z którymi mają podpisane umowy agencyjne. Firmy ubezpieczeniowe rozliczają się z agentami na podstawie not księgowych lub rachunków, bez konieczności wystawiania faktur VAT.

Wyjątkiem są sytuacje, gdy agent świadczy na rzecz klientów lub towarzystw dodatkowe usługi, które nie są bezpośrednio związane z pośrednictwem ubezpieczeniowym, np. doradztwo czy szkolenia. Wówczas agent powinien rozliczyć te czynności na zasadach ogólnych i wystawić fakturę ze stawką VAT.

Agenci ubezpieczeniowi rozliczają swoje przychody na podstawie prowadzonej ewidencji. Najczęściej wybieraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Stawka ryczałtu dla agentów ubezpieczeniowych wynosi 17%.

Alternatywnie, agenci mogą rozliczać się na zasadach ogólnych według skali podatkowej (17% i 32%) lub podatkiem liniowym 19%. Wybór formy opodatkowania zależy od indywidualnej sytuacji i powinien być skonsultowany z księgowym lub biurem rachunkowym.

Otrzymane od zakładów ubezpieczeń wynagrodzenia prowizyjne agent ewidencjonuje jako przychód z działalności w momencie wystawienia noty lub rachunku, niezależnie od terminu otrzymania zapłaty.

Agenci ubezpieczeniowi, poza podatkiem dochodowym, podlegają również innym obciążeniom fiskalnym:

  • Składki ZUS – agent opłaca składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od podstawy wymiaru, którą co do zasady stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.
  • Podatek VAT – co do zasady agenci są zwolnieni z VAT, o ile ich roczny obrót nie przekracza 200 000 zł. Po przekroczeniu limitu stają się podatnikami VAT i muszą rozliczać podatek według stawki 23%.
  • Podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy) – agenci ustawowo nie podlegają temu podatkowi.

Prowadzenie agencji wiąże się z licznymi wyzwaniami – zarządzaniem bazą klientów, monitorowaniem sprzedaży, rozliczaniem prowizji. Wdrożenie systemu CRM, takiego jak Insly, może znacząco usprawnić pracę agenta i całego zespołu. Insly to nowoczesny CRM dedykowany dla branży ubezpieczeniowej, który pozwala m.in. na:

  • Gromadzenie danych o klientach i polisach w jednym miejscu
  • Automatyzację procesów sprzedażowych i obsługowych
  • Generowanie dokumentów i raportów
  • Integrację z porównywarkami ubezpieczeń
  • Rozliczanie prowizji od towarzystw ubezpieczeniowych

Dzięki CRM dla agentów ubezpieczeniowych,  mogą oni oszczędzić czas, poprawić jakość obsługi klientów i zwiększyć sprzedaż. To narzędzie niezbędne dla każdej liczącej się agencji ubezpieczeniowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach Insly – skontaktuj się z nami. Chętnie przedstawimy Ci zalety naszego systemu.