Czy agent ubezpieczeniowy wystawia fakturę?
Prowadząc agencję ubezpieczeniową, agent czy broker ubezpieczeniowy muszą mierzyć się z wieloma obowiązkami podatkowymi i rachunkowymi. Jednym z najczęstszych pytań, jakie zadają sobie agenci ubezpieczeniowi, jest to, czy powinni wystawiać faktury za swoje usługi. W tym artykule wyjaśnimy, jak wygląda kwestia fakturowania w branży ubezpieczeniowej i jakie są obowiązki agentów ubezpieczeniowych w tym zakresie.
Co do zasady, agent ubezpieczeniowy nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT swoim klientom. Wynika to z faktu, że usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.
Agenci otrzymują wynagrodzenie w formie prowizji od towarzystw ubezpieczeniowych, z którymi mają podpisane umowy agencyjne. Firmy ubezpieczeniowe rozliczają się z agentami na podstawie not księgowych lub rachunków, bez konieczności wystawiania faktur VAT.
Wyjątkiem są sytuacje, gdy agent świadczy na rzecz klientów lub towarzystw dodatkowe usługi, które nie są bezpośrednio związane z pośrednictwem ubezpieczeniowym, np. doradztwo czy szkolenia. Wówczas agent powinien rozliczyć te czynności na zasadach ogólnych i wystawić fakturę ze stawką VAT.
Jak rozlicza się agent ubezpieczeniowy?
Agenci ubezpieczeniowi rozliczają swoje przychody na podstawie prowadzonej ewidencji. Najczęściej wybieraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Stawka ryczałtu dla agentów ubezpieczeniowych wynosi 17%.
Alternatywnie, agenci mogą rozliczać się na zasadach ogólnych według skali podatkowej (17% i 32%) lub podatkiem liniowym 19%. Wybór formy opodatkowania zależy od indywidualnej sytuacji i powinien być skonsultowany z księgowym lub biurem rachunkowym.
Otrzymane od zakładów ubezpieczeń wynagrodzenia prowizyjne agent ewidencjonuje jako przychód z działalności w momencie wystawienia noty lub rachunku, niezależnie od terminu otrzymania zapłaty.
Jakie podatki płacą agenci ubezpieczeniowi?
Agenci ubezpieczeniowi, poza podatkiem dochodowym, podlegają również innym obciążeniom fiskalnym:
- Składki ZUS – agent opłaca składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od podstawy wymiaru, którą co do zasady stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.
- Podatek VAT – co do zasady agenci są zwolnieni z VAT, o ile ich roczny obrót nie przekracza 200 000 zł. Po przekroczeniu limitu stają się podatnikami VAT i muszą rozliczać podatek według stawki 23%.
- Podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy) – agenci ustawowo nie podlegają temu podatkowi.
Przewagi wdrożenia systemu CRM w agencji ubezpieczeniowej
Prowadzenie agencji wiąże się z licznymi wyzwaniami – zarządzaniem bazą klientów, monitorowaniem sprzedaży, rozliczaniem prowizji. Wdrożenie systemu CRM, takiego jak Insly, może znacząco usprawnić pracę agenta i całego zespołu. Insly to nowoczesny CRM dedykowany dla branży ubezpieczeniowej, który pozwala m.in. na:
- Gromadzenie danych o klientach i polisach w jednym miejscu
- Automatyzację procesów sprzedażowych i obsługowych
- Generowanie dokumentów i raportów
- Integrację z porównywarkami ubezpieczeń
- Rozliczanie prowizji od towarzystw ubezpieczeniowych
Dzięki CRM dla agentów ubezpieczeniowych, mogą oni oszczędzić czas, poprawić jakość obsługi klientów i zwiększyć sprzedaż. To narzędzie niezbędne dla każdej liczącej się agencji ubezpieczeniowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach Insly – skontaktuj się z nami. Chętnie przedstawimy Ci zalety naszego systemu.